Perompak pencuri sekarang berani2 balaka

Baru2 ni dalam minggu lepas ada kes pecah kete kat depan office aku..kepunyaan sorang sales girl Chinese..yang lawaknya..dia leh tak perasan n tak nampak yang kete dia kena pecah.padahal dia parking kete depan kedai yang dia pegi tu jer..dia pakai Pesona putih..dah tu letak beg dalam kete plak..cam nak soh orang pecahkan kete dia plak gayanya..


Yang nampak tu budak yang keje kat Pusat memandu tingkat 2..dia tengah lepak kat depan office dia kat tingkat 2 nunggu gerai cucur udang bukak..menurut cite dia..dia nampak 2 orang budak mencurigakan dok berlegar2 kat kawasan office kitorang..panjang la citenye n aku cam tak reti nak explain..apa yang pasti..masa budak tu tengah resah gelisah menanti gerai cucur udang bukak (sebab dia lapar) tetiba dia dengar bunyi "prak"..masa tu dia tak sure apa yang dah jadi..tapi dia nampak la budak tu kat kete tu..tak berapa lama pas tu..dia nampak budak tu tarik kuar satu beg yang menyerupai beg laptop n blah ngan kawan dia..cam terpanik n kaku seketika budak yang nampak tu call Kak Na..aku yang malas nak ambik port buat bodoh jer...tak lama pastu aku turun sebab nak sembahyang..masa tu la aku dengar cite dari budak tu..


Tuan kete tak jugak muncul..n dia tak tau yang kete dia kena pecah..aku ambik keputusan untuk call polis..ni lagi satu..kalau ada perompak nak merompak aku rasa perompak tu dah bawak lari barang rompakan n dah sampai Bukit Kayu Hitam baru polis sampai..bukannya apa..4 kali aku dail 999 tak bleh masuk..ada ke patut..dah la tu..jenuh nunggu gak la baru dorang angkat..haih..ntah ape2 la..kang kalau aku marah cakap aku lawan polis..bangkang kerajaan..tapi kalau tak cakap susah jugak..sampai kucing bertanduk dorang tak tau yang dorang punya so call emergency line 999 tu lembab n tak efficient langsung..haih..please la..nunggu dorang pick up call aku rasa kalau aku drive pegi IPD town aku pon dah sampai..office yang bertugas kat IPD town aku ni tak pula tanya nama aku apa..no phone aku berapa..yer la buat reference..mana la tau aku tipu ker..sebab aku guna phone office Kak Na..dorang leh detect ke sape yang guna..memang la dorang leh trace nombor yang aku guna..tapi dorang tau ke sape yang call..hmm..cam no tu..


One more thing..2 orang offecer memang dok ronda pegi balik kat depan office aku..lepas aku dengar cite budak tu aku nampak 2 officer tu nek motor lalu depan tepat kejadian..n aku rasa memang dorang buta sebab tak nampak kete tu dah kene pecah..walhal kalau tengok mesti leh nampak punya la..haih..ni la orang kata keje setakat melepaskan batuk di tangga..tu cam mana orang tak marah kat polis..


Berbalik kepada cite tadi..after call polis..2 orang officer yang meronda tadi tu datang..memang la cepat gile sebab dorang memang ada kat kawasan tu..bila officer tu tertinjau2 kat kete tu baru l owner dia terkocoh2 datang..n dia terkejut tengok kete dia..haih..kesian dia..tu la kesah nya..


Pecuri sekarang ni berani betol..siang2 hari tengah khalayak ramai dorang berani pecah kete orang..mencuri n sebagainya..itu memang menakotkan..kawasan office aku ni dah 2 kali dah kes2 kecurian..hari tu lagi la..kedai mas kat bawah tu kene rompak..menakotkan..aku time tu takde la kat kawasan tu..aku turun operation..haih..macam2..seram pon ada dengar..budak yang nampak orang pecah kete tu kete dia calar balar masa rompakan kedai mas tu..dah dia parking depan kedai tu..hmm..apa la nak jadi dunia sekarang ni..semoga Allah SWT lindungi kita dari bencana dan mara bahaya..

3 comments:

Faisal Admar said...

selalunya kes pecah kereta macam ni susah nak dapat balik barang. kereta saya pernah kena dulu... di bukit mertajam, penang. buat report pun tak ada apa yang berlaku. jumpa beg tangan emak semula tapi barang dah tak ada.

~ mizzAmy ~ said...

~ jangan la sesekali tinggalkan barang seperti purse,and laptop. diorg leh detect tau. hanya kerana berat beberapa kilo tuh tak worth it dengan kena pecah nanti. ~

hoodedlicious said...

Faisal Admar,
ya la..memang takkan dapat balik la selalunya..duet kita kuar lagi ada la nak baiki cermin tingkap yang kene pecah tu..


~ mizzAmy ~,
Betul tu..jangan letak apa2 barang pon kat dalam kete..Mak Lang kawan my second mom penah sekali kete dia kene pecah..padahal beg suma kat belakang..orang yang pecahkan tu cam tau2 jer yang kat belakang ada barang..tensi jer..kesian dia..some more pencurik n perompak sekarang dah advance n hi tech..dorang guna special device untuk detect laptop dalam boot belakang..dasat kan..haih..

Rindunya nak travel...

Salam Sejahtera, Happy Wednesday! Sesungguhnya, saya sangat sangat rindu nak travel lagi. Covid 19, PKP, sangat sangat mengubah kehidupan sa...