Which brand do u choose..?

Hui..tajok..yer..memang aku nak cakap pasal brand..tapi aku tak mo cakap pasal baju, suar, make-up set, toiletries, perfume atau sewaktu dengannya..kali ni aku nak cakap pasal bra yang korang pakai..yer BRA bukan suar kechik yer....tetiba ja nak cakap pasal bra..guys..jangan baca ok..strictly for girls only..heh..




Seperti yang kita tau..macam2 brand ada kat pasaran..antaranya triumph, Audrey, Wacoal, Chantelle, Glamorise, CK, Scalet dan sewaktu dengannya..tak kurang jugak yang berjenama syarikat direct selling like AVON, NUTRIMETIC, COSWAY dan AMWAY..dari yang semurah RM9.90 hingga semahal RM999.90 (mungkin lebih)..Dari yang biasa2 hingga ke luar biasa (jarang cam tak pakai bra..or cover nipple jer..baik tak payah pakai terus..huhu..)..manusia ni sanggup berhabis sebab pakaian dalam jer..heran aku..mungkin dorang dapat kepuasan yang maximum bila habeskan duit beli lingerie yang harganya memeranjatkan..


Dalam aku surf2 boutique yang ada dalam internet..aku terjumpak satu site ni..Bella Bella Boutique..site dia cantik..ala2 hot2 sexy gitu..kat sini korang leh tengok macam2 jenes n brand..dengan harga yang pada aku WHAT..?..ada yang RM1000 plus tau..huh..ngeri..ade ke orang nak beli..mesti la ada kan..tidak takkan dia nak jual..tak mustahil ada Malaysian yang kaya raya duit banyak tak tau nak buat apa beli kan..


Beli bra bukan boleh main taram beli jer..kena pastikan jenes dia..size dia..cup dia n style dia..kena jugak tengok material apa yang dia guna..then sesuaikan dengan korang..kalau yang agak2 chubby tu jangan plak ko pakai cup A..maunya terkeluor kat luar..pilih yang sesuai..


Memula korang kene la tau ukuran badan korang..baru leh nak tau size n jenes cup yang sesuai ngan korang..i'm sure ramai yang tau benda ni..tak kurang gak yang tak tau..kalau korang dah tau tak la sepuluh kali beli bra sepuluh kali masuk fitting room try kan..so kepada mereka yang tak tau cam mana nak dapatkan size bra n cup yang sesuai kat bawah ni ada cara dia..


LANGKAH 1

  1. Pakai bra semasa mengukur sambil berdiri
  2. Ukur disekelililng bawah payudara. Jika anda mendapat nombor genap, tambah 4 inci. Jika anda mendapat nombor ganjil, tambah 5 inci. Sebagai contoh :

  • Jika ukuran anda adalah 31"
  • Tambah + 5"
  • Saiz bra anda ialah 36"

LANGKAH 2

Ukur disekeliling bahagian terpadat payudara (atas nipple). Bandingkan nombor ini dengan saiz bra anda. Jika nombornya sama bermakna saiz cup anda adalah A. Jika perbezaan 1" bermakna saiz cup anda adalah B dan seterusnya.


Mudah kan..



Kalau masih tak paham sila klik sini n baca..detail siap ada gambar rajah lagi..tapi ni in English..banyak di antara kita yang main bantai basuh suka hati ja bra kita..dah tu complain yang bra tak tahan lama la..rosak la..wire dia patah la..haih..cam no tak jadi cam tu kalau ko tak basuh ikut law dia..jangan salahkan ibu mengandung la kalau cam tu..ceh..tetiba jer ibu mengandung..thee hee..so berikut adalah cara cam mana nak basuh bra korang dengan lebih ber'law':

  1. Cucian mesin dgn putaran ringan. Guna laundry beg khas untuk pakaian dalam. Ada jual kat kedai (Watson, Guardian or kedai2 biasa)
  2. Cuci menggunakan air sejuk dan sabun pencuci lembut.
  3. Cucian tangan untuk pakaian yg 100% berenda.
  4. Jangan perah dan seterika bra korang. Dah cakap jangan perah jangan ko spin plak dalam washing machine.
  5. Jangan merendam lebih daripada 15minit.
  6. Cuci warna yang gelap berasingan.
  7. Jangan gunakan bahan pemutih or peluntur.
  8. Jemur ditempat teduh dan berangin.

Bercakap pasal bra ada yang tersipu2 malu..nak beli bra pon malu..ada setengah tu sampai dah besor panjang pon masih mak belikan..hehe..aku la tu..waaaaaa..tu dulu masa aku study..sekarang dah keje beli sendiri la..




Pada korang, penting ke brand..?..dok kat dalam bukan orang nampak pon brand apa korang pakai kan..pada aku..brand tak penting..yang penting kualiti dan keselesaan..tak kisah la berapa harga bra yang korang beli..murah ke mahal ke..as long as selesa ok la..murah pon takpe..kalau mahal tapi tak selesa tak guna gak kan..aku cuma pakai 1 brand ja n tak pernah tukar2 ke brand lain setelah pakai..sebab dia guna material yang sangat berkualiti tinggi (sama kualiti dengan jenama2 hebat cam Triumph n Audrey), tahan lama, design cantik2, banyak pilihan, harga sangat berpatutan dan yang paling penting aku selesa..aku penah try banyak brand sebelom ni..semuanya hampes..yang murah tak tahan lama n tak selesa..yang mahal nak kena tunggu sale plak..then mak aku belikan brand ni masa aku kat secondary school dulu..n aku terus jer pakai brand ni sampai sekarang..lama kan..aku ni pengguna setia..more than 10 years dah aku guna brand ni..n aku suke jer..


Aku harap entry aku ni tak membusankan korang..nanti citer pasal suar kechik plak..huhu..joking na..ok la..enjoy your day ok..until next time..tarra

18 comments:

Redbloodsnow said...

Hehehehe...nice info kak hoodedlicious :)
pssttt..Zie pakai brand triumph n audrey...tuh jek yg selesa di pakai...


:)

~ mizzAmy ~ said...

~ brand tuh tak penting kot. yg penting keselesaan. cam amy, amy tak kisah brand apa pun. tapi tak dek la beli yg mahal2 sampai ratus2 tuh. selalunya dlm rm50-70 jer la. ~

Mel said...

uih bagusnye entry ni utk girls2 out there. boys tutup mata dan telinga kejap ye :-)

hoodedlicious said...

Redbloodsnow,
banyak orang pakai brand tu..


~ mizzAmy ~,
betol keselesaan tu penting..tak kisah la brand apa pon..janji tak merabakkan poket..huhu..


bvlgarigirl,
yer betol..boys jangan cecuba nak ngintai2 pon..

Unknown said...

salam dear,
nie 1st time singgah blog nie..
hehehehehe..

blh tukar link kan,
keep in touch yer:)

luv,
cik wanie

hoodedlicious said...

cik wanie,
ala suka la cik wanie singgah kat blog kita..suka sangat..makasih ya..nanti kita link kan blok cik Wanie kat sini..suka..suka snagat2..singgah la selalu na..

Aku Bukan Bidadari said...

akak pakai jenama wacoal..size besaqq hahahaha

hoodedlicious said...

Aku Bukan Bidadari,
Besaq pon tak per..janji abang sayang..

Lexy Rollo said...

aku punya bra,
xde pernah yang lebih rm20.
x sayang Boobies btolkan.

Tijah said...

tapi avon bagus gak tau. sgt selesa pastu tahan lama. ko mesen la mcm mana pun rilexxxxx jer dia.

hoodedlicious said...

anakRamalan,
Huhu..ko sama ngan aku..ahaha..aku takkan beli yang rege lebih dari RM30..ahahhaa...

Tijah Lawa.
Yeah Kak Jijah..itu la brand dia..dah lebih seploh taun pakai tak tukau2..ahahah...idup A**N..

P/S:tak bleh letak brand nanti orang kata nak promo plak..tak masal jer..huhu..

bendul said...

errrkkk.. masuk jer, post pasal bra.. tak tau nak tulih per..

komen..? hmmm.. aku suka bra jenih yg tader wayar besi.. sebab apa...? hahahahahha..

eniwe, thanks for stopping by at me blog..

hoodedlicious said...

bendul,
Herzkh..bro jangan ko bagitau aku yang ko pakai bra bro..joking na..ahaha..

Thanks to u too bro sebab sudi2kan diri menjengah blog yang tak seberapa ni..

lunaticg said...

Salam...
alamak, hari ni cerita pasal orang pompuan ke?
mencelah sikit bleh?
Rasanya benda yang branded ni tahan lama dan lebih selesa pakai. Ada sesetengah tu siap bagi nasihat lagi.

Unknown said...

ye sayang,
cik wanie buka butik kat alor star,
singgahlah kalau dtg alor star,
hehehehehehe:)

Yana Ismail said...

huhuhu..penah tgk org byk sebab bli bra je smpai bratus2..hehe

yg penting!selesa;)kan?

Dancer said...

useful tips xD thankies sis.

passing by ur bloggy. xoxo

hoodedlicious said...

lunaticg,
ada betulnya cakap ko tu..tapi ada setengah2 tu brand jer gah..harga lagi la gah tak munasabah..tapi kualiti..hampaih nyok..zaman sekarang ni tak leh nak bergantung kat brand sangat..kebanyakan brand hebat tapi buat kat China..bukan cilok la..betol brand tu punya..tapi kilang kat China..susah nak cita..dah kena bukak kelas Kajian Hubungan Industri, Ekonomi Buruh n Ekonomi Antarabangsa plak aku nanti..so konklusinya jangan tengok brand tu sangat..ko belek tengok kualiti dulu..baru leh cita..kan kan kan..


cik wanie,
Ooo yer ker..leh la kita promo kat cousin kita yang nak kawen march ni..


Princess Liyana,
Ko penah tengok ke tak penah tengok dik..akak penah tengok..tapi dia beli yang satu set tu la..huhu..


izza the PINKERTON,
Thanks for stopping by yer sis..haha..tips bodo2 jer..saje nak cita2..busan gak kalau sari tak cita2..buleh gastrik aku..thee hee..singah la selalu ya..

Rindunya nak travel...

Salam Sejahtera, Happy Wednesday! Sesungguhnya, saya sangat sangat rindu nak travel lagi. Covid 19, PKP, sangat sangat mengubah kehidupan sa...