Student yang fokus

Kat sini aku nak sambung skit ja pasal entry preparation ke alam kerjaya hari tu..sila klik kat word tu untuk ke entry berkenaan..aku nak listkan ciri2 student yang fokus..bukan semua student fokus dalam bab2 ni..kebanyakannya meletakkan 100% attention pada kehidupan dorang as a student..means dorang fokus kepada kelas, assignment, test, quizes, final exam dan benda2 lain yang menjurus kepada kehidupan sekarang mereka..berapa orang yang dalam minda dia ada terfikir "Apa kualiti atau kredit yang aku ada untuk melayakkan aku market diri aku dalam pasaran kerja"..sila angkat tangan..Pe'ah ko penah pikir..?..Senah, ko penah..?..ko Temah..?..kalau ada korang memang la tergolong dalam kategori student yang fokus..sebab korang sedar akan kekurangan, kelebihan diri korang n tau nilai diri korang..


Dorang yang fokus akan memanfaatkan sepenuhnya tahun2 dorang kat IPT..dorang2 ini bukan setakat belajar nak abihkan subject dan menjalani hidup sebagai seorang student IPT (pegi kelas balik kelas..buat assignment hantar assigment), tapi cuba untuk melengkapkan diri dorang dengan ilmu2 lain yang memberikan faedah kepada dorang di masa akan datang..contohnya..dengan menghadiri seminar2, kursus2, forum2, ikut serta dalam projek2 amal dan sebagainya yang dianjurkan oleh IPT..dorang ni bleh dikatakan sebagai seorang yang berfikiran matang..


Dorang sentiasa merebut peluang untuk memajukan diri..dorang bekerja masa cuti sem untuk tambah pengalaman dan jugak tambah pendapatan..kiranya masa cuti dorang tak buang masa la..selain tambah duit poket dorang bleh tambah muka surat resume dorang gak..selain itu, student yang fokus adalah student yang tak hanya bergantung kepada nota yang lecturer bagi atau lecture di dewan kuliah sahaja..dorang akan usaha sendiri untuk dapatkan lebih banyak maklumat dan ilmu dari buku2 lain kat library.


Kat IPT kita leh tengok banyak student yang suka sangat buat keja last minute..kan kan kan..pastu assignment kena baling dengan lecturer marah..memang patut la kena baling kalau dah kualiti tu terok..student yang fokus tak buat keja2 last minute ni..dorang sentiasa dalam mode bersedia..dapat2 ja assigment tak tunggu lama terus terjah library..bukan sebab rajin terlebih atau nak menunjuk..tapi dorang sentiasa sedar yang bukan satu ni ja assigment yang dorang nak kena buat..banyak lagi assignment lain nak kena buat cuma lecturer belom bagi ja..itu adalah orang yang fokus ya..


Dan akhir sekali..student yang fokus tak suka buang masa..masa dorang sentiasa dipenuhi dengan membuat benda2 yang berfaedah..itu sahaja..wahai student2 IPTA n IPTS..tanya diri korang..KORANG FOKUS TAK..?..


4 comments:

Hidayah Admar said...

erk. tade shoutbox.
kena tag ni. 2nd tag pls. tahniah !

hoodedlicious said...

huhu..tak suka nak letak shoutbox n..dulu kat blog travel travel ada shoutbox..banyak plak edvert yang pelik2..serabut plak..tu yang tak letak dah tu..

PeZaL H.E.O said...

susah kalau nak fokus kalau tak de semangat....apa pun kalau dah exam baik fokus tak kira ada semangat ke tak....

hoodedlicious said...

Faizal_Perlis,
Tu la cabaran namanya..bukan senang nak dapatkan semangat nak belajar ni..semangat tu tak datang bergolek2 kat kaki kita..kita kena bangunkan n pupuk semangat tu..cam tanam pokok bunga la..kalau tak belai tak baja tak siram cam mana nak ada bunganya..kan kan kan..

Rindunya nak travel...

Salam Sejahtera, Happy Wednesday! Sesungguhnya, saya sangat sangat rindu nak travel lagi. Covid 19, PKP, sangat sangat mengubah kehidupan sa...