My Cute Cushion Cover - Pink

Salam Semua..!!

Sejak dua menjak ni aku cam dah ke arah wanita melayu terakhir plak..explanation?..yer la..ntah kenapa aku ni tetiba minat menjahit plak..aku ni ala2 ganas2 manja gitu..jenes yang panjat2 tembok ni..tetiba leh jadi ala2 anak dara sunti tahun 1940-an plak belajar2 menjahit, memasak..cam tak kena ngan personality aku yang ala2 brutal tak sempurna ni..


Tapi apa nak buat..memang kalau dah perempuan tu, ko panjat gunung Everest ke, bangunan 100 tingkat ke, ko tetap perempuan yang ada naluri seorang perempuan..chewah..sebelum ni aku memang suka jahit manik..buat craft dari manik..itu kira aku punya passion la..dan aku masih lagi buat cuma tak de la aktif cam dulu..


Sekarang ni aku memang sibuk ngan crochet..sangat suka..dulu aku ingat susah..tapi bila aku sendiri belajar n buat..rupanya takde la susah mana pon..ko cuma perlu sabar dan kreatif tu jer..actually crocheting ni mengajar aku erti kesabaran, mengurangkan tahap kebosanan melampau aku dan juga menggerakkan nuron2 dalam otak aku yang bila weekend jer beku..asal weekend jer beku..


Masalah yang aku hadapi adalah aku ni cepat busan kalau hadap satu benda tu ja..so aku ni ada la 2 3 project (crochet) yang aku buat serentak..mak aku bising la sebab tak habes yang ni ko dah buat yang tu..mak aku tak paham kondisi aku..aku tak suka buat alas meja..busan jer..dah la pening dengan pattern yang ada setengah tu sangat kritikal..so aku buat la yang sesesang..tapi masih lagi lawa..oleh kerana aku suka sangat main dengan color..aku pon warna-warnikan la project2 aku..


Aku ada tengok dalam satu buku crochet keluaran Jepun..dia buat sarung cushion..tapi biasa la..kalau buku Jepun ni semunya putih..semuanya cam lebih kurang jer..so aku try la mixed color dia..bleh tahan..cuma dia jadi besar sebab aku guna knitting yarn..then aku fikir lagi..sekali terperasan cushion kat sofa mak aku..sarung cushion tu mak aku beli kat Padang..sekali tengok memang nampak cam complicated..so aku dengan penuh dedikasinya telek la cushion tu..try jugak buat..akhirnya berjaya gak..hasilnya cam kat bawah ni..













Ni actually dah siap lama dah..aku rasa ada la dalam 2 3 bulan cam tu..dia tak sempurna as a cushion sebab takde sarung..susah tau nak cari material yang sesuai ngan knitting yarn yang aku gunakan ni..alih2 several weeks ago aku kebetulan pegi bank kat area T***N S*****H tu sebab Kak Na nak pegi bank-in duit..Then dia nak beli KFC untuk Arisa n Along..so sementara nunggu Kak Na, aku pg la singgah2 kat kedai kain baru bukak kat hujung bangunan sederet ngan KFC tu..aku nak tanya kain yang sama cam seluar aku ni..sekali ternampak kain yang orang buat blanket untuk baby tu..tanpa berfikir panjang aku pon terus beli jer..ehehe..untuk cushion aku tu sebenarnya..


Bila dah beli ianya dah tertangguh jugak sebab aku cam tak yakin pada diri sendiri nak potong kain plus aku takde pengalaman dan kelengkapan yang cukup..so aku pon cam bermalas malasan pg kedai jual alat jahitan ni n beli apa yang patut..malam tu aku dengan penuh berani, tawakal dan bersungguh2nya ukur dan potong kain..Alhamdulillah berjaya jugak walaupon herot petot..ahaha..esoknya aku hantar pg One Alteration untuk sambung bagi jadi sarung..then aku balik sambung lagi untuk letak butang dan buat cangkut dia..hasilnya....




















Yang putih tu contoh yang mak aku beli di Padang tu..dia guna benang apa aku tak tau sebab sejuk je kalau letak tangan..aku dah siapkan warna coklat..cuma belom potong kain lagi..


Oh ya..oleh kerana terlalu minat sangat nak menjahit..aku dah beli mesin jahit sendiri..kechik jer..simple punya la..yang senang nak guna..beli kat mana..tentu la Singer, menawan keluarga bahagia (teringat Riang Ria Bersama Singer kat TV1 dulu)..huhu..so aku akan jahit sendiri la lepas ni..walau bagaimana pon...aku dah jahit sarung cushion untuk cousin aku (sebelum tu aku rasmikan mesin jahit aku dengan menjahit kaftan aku, mak aku n kakak aku yang dah tertetas kat tepi dia and seluar mak aku yang jugak tertetas kat tepi dia)..dia ni kira anak murid aku la..sebab aku ajar dia crochet kan..huhu..dia buat sebijik cam cushion aku..cuma dia punya warna biru mixed with light pink..sarung pun sama color..memang cute sangat cam tuannya..huhu..nanti aku upload gambar dia..sampai ketemu lagik ya..tarra..

3 comments:

Luth Textile said...

Salam! Jom bertentang mata. ada MINI GATH Komuniti Bloggers Penang.. JOM!http://bloggerspenang.blogspot.com/2009/05/nak-join-tak-mini-gath-kbp.html

abuyusof said...

..gua ada tak kurang dari 10 kopiah kait dlm koleksi.. berbagai warna dan design.. boleh tolong tambahkan koleksi gua..

Sitie BUm BUm said...

i like yg putih tu..

Rindunya nak travel...

Salam Sejahtera, Happy Wednesday! Sesungguhnya, saya sangat sangat rindu nak travel lagi. Covid 19, PKP, sangat sangat mengubah kehidupan sa...