Memendam perasaan menjeruk rasa...

Korang penah tak rasa perasaan korang di ramas2 di renyuk sebab korang terpaksa pendam perasaan korang dari dihamburkan..i selalu rasa cam tu..susah wooo bila kita terpaksa memendam rasa..nak luah takut ada yang tersinggung..terasa..sentap..tau la zaman sekarang..semua nak sentap..semua nak kechik ati..susah..last2 badan sendiri yang merana..rasa tak best..rasa benci..meluat bagai..



Courtesy of Google



Banyak benda yang i tak terluah sebenarnya demi nak menjaga hati dah perhubungan (bukan hubungan gelpren boipren ok)..kalau cakap kang sentap..dah calar relationship..kalau tak cakap i plak yang sentap..calar jugak relationship tapi dalam percentage yang kurang la..susah2..sometimes kalau kita luahkan dah orang salah paham..mula la dia ada tanggapan buruk kat kita..susah jugak...

Kita ni selalu jer takut dengan apa yang orang akan kata..tapi bila difikir2kan kalau asyik pikir apa orang akan kata tak bleh buat apa la nampaknya..sebab semua benda pon nampak tak elok di mata orang..yer la kita tak bleh nak senangkan hati semua orang kan..susah kan..so apa yang kita kena buat sebenarnya..


Jangan peduli apa yang orang kata dan fikirkan tentang kita..


Dah berbalik pada ayat yang sama..so nampaknya dilema kita takde kesudahan la kan..dah tu cam mana la..?

Tanya diri kita..kita ni milik sape? milik orang2 kat luar sana tu ke milik Maha Pencipta..? so apa nak kisah orang kat luar tu..kisah la apa yang Allah akan kata..bukan orang akan kata..as long as tak melampaui batas agama itu sudah memadai..yer dak..?

Berbalik apda persoalan yang pertama..nilai balik..worth it tak kalau kita luahkan perasaan kita tu..kalau worth it luahkan je la..kalau tak, tak payah la..buang masa ja..pikir bebetul..kalau luahan perasaan tu bisa menyinggung perasaan orang lain tak payah la..bukan apa..dah tak masal ko berdosa ngan orang tu..nak kena mintak2 maaf bagai..dosa sesama manusia hanya akan terhapus bila manusia tu memaafkan kita..so masalah pulak kan..cara paling baik..ko stay away jer dari dia..tak payah baik sangat dengan dia..dipendekkan cerita berbaik ngan orang tu berpada2..jangan rapat beria2 sangat..sebab yang rapat beria2 tu la nanti nak jadi masalah...orang kedah kata jadi 'bunga taik'..

So kalau kawan yang rapat tetiba menjauh tu paham2 jer la ek..mungkin ada benda yang dia tak suka tapi tak dapat nak luahkan sebab nak jaga ati ko tu..jangan ko pikir ko jer sakit ati..orang lain maybe lagi sakit ati dengan perangai ko tu cuma dia tak cakap..lu pikir la sendiri..ko pon bukan malaikat..

3 comments:

noa said...

klau ngan kenalan yg tak rapat, mmg pendam dlm hati je la

sakit pun buat2 sihat je lah hati tu hihihi

Unknown said...

ye betul.. muhasabah diri.. :)

Dart Hyda Osman said...

Noa..kan..pendam jer la..telan la selagi bleh telan..

Heidi..saya suka nama awak..sebab nama saya pon asal dari nama ni jugak..haha..memang kena muhasabah diri..baru hidup lebih seronok, aman dan ceria..

Rindunya nak travel...

Salam Sejahtera, Happy Wednesday! Sesungguhnya, saya sangat sangat rindu nak travel lagi. Covid 19, PKP, sangat sangat mengubah kehidupan sa...