My life is one big soap opera - part 2

I'm back for today's post..kalau nak diikutkan banyak benda dalam kepala aku ni yang nak aku kongsikan..cuma nak kena organize kasi cantek.. :)) ..karang korang baca cam busan plak kan..sebenarnya..pada yang sangat mengenali aku..aku ni memang suka bercakap n bercerita..ntah apa yang aku cakap n cerita aku pon tak tau..kekadang tu aku sendiri tak tau apa yang aku katakan..* that's the worst la kan..macam sekarang ni la..ntah apa la yang aku merepek ni..korang pon baca jer ek.. :))

****

Ok..bila dikenangkan kembali pada masa aku belajar dulu..aku ni bukanlah seorang yang sangat pandai dan sangat rajin belajar..makanya result aku pon sangatlah cukup makan..ala2 cemerlang tak cemerlang gitu...*pendek kata kira cukup untuk aku sambung buat master...huahuahua..terukkan..ntah apa2 ntah...saat yang paling seronok dan gumbira dalam hidup aku adalah masa aku tengah belajar (maksudnya masa aku buat degree)..masa tu memang best...sebagai seorang student aku merasai semuanya..masa aku buat dip dulu cam tak berapa nak best sangat..tak rasa pon campus life yang orang sebut2 tu..mungkin sebab masa tu aku sibuk berchenta sampai tak hengat..dan pulak tau la Uitm tu ala2 sekolah asrama penuh gitu..so..life korang memang well organize yang mana korang tak payah sibuk2kan diri susun jadual kuliah korang or nak uruskan masa korang..assigment pon cam takde je..so korang akan rasa cam sekolah la..masa aku sangat la banyak..makanya aku dan kengkawan yang seangkatan dan sekepala dengan aku banyak lah menghabeskan masa kitorang dengan benda2 yang bila aku pkkan sekarang langsung tak membina minda dan berfaedah..*grin

Pengakhirannya..aku grad dengan result yang lebih baik gali lubang dan tanam daripada tunjuk kat orang..memang hampeh bangat..memula aku salahkan fam aku..mak aku especially sebab paksa aku ambik course yang aku tak minat langsung..alasan mak aku dulu aku ambik course yang sama masa spm yang yang dip..*ceta dia panjang cam mana aku leh ambik Course tu masa spm..nanti aku story len dalam part2 yang seterusnya..masa zaman aku habes spm tu memang tengah hangat pasal2 IT n Multimedia ni..aku dapat tawaran sijil IT di poli..mak aku tak bagi la sebab sijil namapun...makanya dengan sangatlah berat hati aku pon pegi la UiTM..paham2 la dah tak minat...dengan aku plak sakit masuk spital masa orientasi (MWS:Minggu Wawasan Siswa)..org dah start kelas dekat seminggu baru aku masuk kelas..*tapi tu alasan bodoh aku jer sebenarnyer..sebab benda yang aku belajar masa sem 1 tu benda yang sama masa SPM..aku memang tak minat nak buat cam mana kan..aku malas2kan diri la..esok exam accounting aku leh lepak tengok tv kat umah..*sebenarnya aku lupa yang esok tu ada paper..senior bilik aku (Kak Nana) yang call aku..esok tu..aku bergegas la pepagi subuh ke kolej..pagi tu gak dalam kete aku study..gila kan..nasib baik aku lulus..tapi cukop makan la...aku syukur sebab aku bukan study pon..sem demi sem aku bermalas2an..sampai la sem ke 4 baru aku sedar yang aku dah silap..dan aku sedar tujuan aku masuk UiTM...aku study hard..tapi tak de kesan yang ketara la dalam result aku...walau aku dalam 4.0 pon..CGPA takkan naik banyak..bermula la episode penyesalan..sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna..*padan muka aku..aku extend satu sem..result aku memang tak dapat nak diselamatkan..makanya aku reda..alhamdulillah..fam aku faham dan terima result aku cam tu...habes dah satu bab...

****

Bila tiba masanya nak sambung degree masalah la..sebab result aku tak lepas..aku mintak semua kat sabah sarawak..tak dapat babe sebab compete dengan budak STPM..makanya akupon menggunakan kabel2 yang ada..dan..tarrrrrraaaaaaaaa..jadilah aku mahasiswa UNIMAS..dan pada ketika itu juga bermulalah hidup aku sebagai seorang mahasiswa universiti..campus life yang orang sebut2 tu?..aku dah rasa..sangatlah memenatkan dan kelam kabut..lelama tu ok la..nasib aku baik sebab aku leh transfer credit..*jelous kengkawan aku hua hua..aku yang paling tua dalam kelas..mostly yang ada budak STPM..budak matriks takde..budak dip ada 4 termasuk aku..susah gila..especially untuk subject anthropology n com & society..huh~~ *thank to En Kelvin Egay (lecturer 2 subject tu) sebab banyak tolong sampai aku leh lulus sucject tu dengan agak cemerlang..subject tu subject killer tau..4 jam credit..subject faculty makanya student semua course fac aku kena ambil..dan banyak la yang bungkus..kena repeat..yang bungkus terus pon banyak..sebab subject ni..nearly 50 GB..100 lebih GMS (gagal mengulang sem)..phew~~ thank god aku lulos..aku jadi yakin pada diri sendiri pas 2 subject ni..kalau subject susah cam ni aku boleh buat..yang lain pon aku boleh..aku janji pada diri aku yang aku akan belajar..takkan sia-siakan peluang kedua yang aku dapat..aku paksa diri aku sebab aku tau aku ni bukan rajin sangat..aku selalu kata kat diri aku yang aku minat course yang aku ambik tu..*actually aku tak mintak course tu..ni course lelong..sebab tak famous so takde orang mintak..so dorang main sumbat je student yang tak dapat memana U..kesian kan..termasuk la aku..aku janji pada diri aku yang aku akan grad ontime..makanya aku grad ontime (5 orang jer untuk course aku n aku the only malay tau) dengan result yang aku rasa cukup puas hati..pada org lain mungkin biasa saja..tapi aku tau kemampuan aku dan usaha aku yang nak kata dasat sangat pon tak sebab buat kali ketiga aku katakan yang aku ni bukannya rajin sangat..makanya itu la yang aku dapat setimpal dengan usaha dan kemampuan diri aku..

****

Aku berterima kasih pada Allah SWT sebab bagi aku peluang kedua untuk aku perbetulkan diri aku..juga pada mak ayah aku yang tak jemu2 bagi sokongan dan kata2 semangat..pada kakak aku yang paling aku sayang sebab sentiasa bagi bantu aku (dari segi kewangan dan semangat)..kepada abang dan adik aku yang selalu backing aku dan bagi aku semangat..tak lupa pada semua kengkawan dan lectures yang banyak bantu aku..banyak bimbing aku..aku bersyukur aku dapat semua 2..aku syukur sangat2..pengalaman hidup di rantau orang..banyak mengajar aku berdikari dan yang paling penting banyak mengajar dan mengubah aku menjadi manusia yang berguna..banyak pelajaran dan pengetahuan yang aku dapat sepanjang 3 tahun aku study kat sana..aku bersyukur sangat2..

No comments:

Rindunya nak travel...

Salam Sejahtera, Happy Wednesday! Sesungguhnya, saya sangat sangat rindu nak travel lagi. Covid 19, PKP, sangat sangat mengubah kehidupan sa...