My life is one big soap opera - part 6 (Rupa Paras vs Duet Hengget)

Pada korang kan..rupa paras (termasuk la sekali rupa fizikal) ngan duit hengget (termasuk la kete mewah, bungalow, real estate n apa2 yang sewaktu dengannya) mana lebih besar kuasanya..?


Pada aku..duit hengget harta benda mempunyai kuasa yang lebih besar dari rupa paras..aku bukan cakap pasal kuasa super power ke magic haprak ke ape ek..ni kuasa tarikan..attraction power..so jangan plak ko nak buat bangang cakap kuasa Allah SWT lebih besar..tu memang la kan..semua pon tau..n entry ni tak cakap pasal kuasa yang ada dalam pikiran ko tu sekarang..mau nak kena tendang ramai2 je ni..


So aku ulang sekali lagi..Pada aku..duit hengget harta benda mempunyai kuasa yang lebih besar dari rupa paras..ni aku cakap berdasarkan pengalaman aku sendiri..kalau bebudak pon leh pk cam tu..takkan orang dewasa tak pernah nak pk kan..


Aku penah sekolah kat sekolah perempuan dulu..3 tahun sebelom aku masuk sekolah teknik..dari form 1 sampai form 3..aku ni boleh la dikatakan ok la jugak dalam academic..tak nak la cakap bagos ke excellent ke kan..cam riak plak..tapi kira mampu bersaing la dengan budak2 pandai kelas first tu..


Masa aku form 1..aku ditempatkan kat kelas B (kelas no 2..sekolah aku pakai A,B,C je..takde lagi nama bombastik macam sekarang ni)..sebab aku bukan asal sekolah tu masa primary school..lagi plak result UPSR aku takde la cemerlang..biasa2 jer..so aku masuk la kelas B..aku study cam besa..most of the student orang melayu..ada la dua tiga kerat cina n india..most of Chinese n Indian dalam kelas A n C..kelas pertengahan ni tak banyak..


Aku study cam besa ja..pegi sekolah balik sekolah..aku tak tuition cam orang lain..tak masuk kelas music cam orang lain..exam aku jawap apa yang aku tahu berdasarkan apa yang aku baca..result keluar..n aku terkejut..bila mana aku dapat first place dalam kelas..dan membangga kan aku dapat tempat ke 10 dalam tingkatan..means secara keseluruhannya..sangat bangga babe..bila mana budak India, Chinese n Malay dari kelas A datang tanya aku "You ke yang dapat no 10 dalam tingkatan tu"..aku dengan bangganya cakap ya..form 2 aku ditukarkan ke kelas dorang..so aku sekarang boleh berbangga nak cakap aku budak kelas A..bukan senang babe..budak2 kelas tu semua pandai n excellent..kelas tu Chinese n India memang ramai..so persaingan sangat lah sengit..nak kekal berada dalam top 10 pon seksa tau..tapi aku berjaya kekalkannya..struggle jugak..Aku cita ni bukan sebab aku nak riak..aku tau korang2 lagi pandai n excellent dari aku..


Dalam kelas aku ni banyak puak..banyak group..tapi aku ni masuk mana2 ja..aku takde la plak nak group2 or puak2..antara kawan2 yang rapat dengan aku adalah Zaharah, Hada n Shafia..aku masih ingat dorang sampai sekarang..dorang2 ni dari group yang berbeza..so sekarang baru sampai ke ceritanya yang sebenar..yang berkaitan dengan persoalan di atas tu..Ada satu group ni..yang mana terdiri daripada malay jugak..dorang ni kira antara yang pandai..salah seorang dari dorang sekarang dah jadi doctor..n dia sekolah rendah dengan aku..sekelas lagi n se geng lagi..salah seorang dari dorang ni jugak merupakan pengawas sekolah..yang mana aku tak benci..cuma tak suka saja..tak payah la aku nak bagitau nama dia kan..pendek kata aku memang tak suka dia..sebab aku tau dia tak suka aku..mungkin sebab dia rasa kemasukan aku n beberapa kawan2 aku ke kelas A tu dah membuatkan kawan2 se geng dia terpaksa turun kelas..tapi apsal dia sebok plak nak marah kan..tak kisah la..yang pasti dia memang tak suka aku..n aku pon tak suka dia..sebab dia suka cebik mulut kat aku..pandang n senyum sinis kat aku..aku cam blur gak la kan apasal dia tak suka sangat ngan aku..


One day..masa aku di tingkatan 3..dah tak ingat masa mana..yang pasti pagi..aku selalu sampai awal kat sekolah..dalam kol 7.oo am..pagi tu Zaharah bagi tau aku..



Zaharah: H**A..hang rapat dak ngan H****A..(H**A tu aku la..)

Aku: Aku kawan cam 2 cam 2 ja ngan dia..hmmmm...dia cam tak suka aku ja..so aku pon malas la nak join depa..awatnya hang tanya..

Zaharah: hmm..takdak la..hari tu dia ada la kata kat aku.."Zaharah..hang tak malu ka kawan ngan H**D tu..dia tu kan cam tu."

Aku: Cam tu..?..aku ni cam mana..?..pasai pa dia kata lagu tu?

Zaharah: Tak tau..tetiba dia mai tanya kat aku lagu tu..

Aku : Hang jawap apa kat dia?

Zaharah : Aku kata la tak..sebab aku dah kawan ngan hang dari sekolah rendah lagi..kita satu kelas dari darjah 3 sampai darjah 6..pasai pa plak aku nak malu kawan ngan hang..

Aku : Pastu dia kata apa lagi

Zaharah: Pastu dia blah la..hanga jangan dok ingat apa la..biaq la apa dia nak kata..hang tetap kawan aku..



Kalau korang sakit ati tak..tu semua bunga2 nak cucuk kawan2 aku la tu..haih..aku just buat bodo ja malas nak ambik port walaupon aku sakit hati n kechik hati..aku buat tafsiran sendiri la..aku ni tak vogue..tak lawa..gemok..selekeh..lagi plak aku kawan ngan budak kelas aku yang tak kaya raya..orang susah..dia kawan memilih..nak yang lawa2 ja..vogue ja..kaya2 ja..aku pakai cermin mata murah..dia pakai yang frameless..bayangkan la time tu kalau frameless berapa harga..mesti mahal gila kan..so aku ni nampak cam budak miskin merempat la pada mata dia..sedangkan dia baju sekolah pon ada jenama..haih..manusia2..


Korang tau apa aku buat..kebetulan ayah aku balik (ayah aku masa tu keje kat KL)..aku soh dia hantar aku..everyday tau..hari ni nek kete Volks Wagon (kete kura2), esok dengan Mecedes lusa ngan keta apa lagi ntah la tak ingat dah..yang pasti lain2 kete la..pastu mak aku memang hantar aku everyday ke sekolah ngan kancil..bukan aku nak belagak or menunjuk2 kata ayah aku ada banyak kete..kebetulan ayah aku balik rumah ngan lain2 kete..kete Makcik aku a.k.a second mother aku..kalau ayah aku yang hantar memang lambat skit la..dalam 7.30 am cam tu baru sampai sekolah..so time tu dia dah ada..kelas aku plak dekat ngan pintu pagar sekolah n dekat gila ngan jalan dalam sekolah tu..so aku soh ayah aku turunkan aku bebetul depan pintu kelas aku..jahat n keji tak aku..each n everytime aku sampai dia ada tercongok kat pintu kelas..so dia nak ke tak nak ke..dia kena tengok la kan..


Lepas2 tu aku nampak dia dah mula nak rapat n berkawan ngan aku..cakap baik2 ngan aku..permulaannya dia datang meja aku nak pinjam pen..punya la ramai orang dalam kelas..apsal pen aku gak dia nak pinjam..ya la memang la aku dok depan sekali..tapi Shafia pon ada pen..Teoh pon ada pen..Izan kawan baik dia (yang dah jadi doctor tu) pon ada pen..dorang pon dok depan sekali gak..apsal aku yang dia tak suka ni yang dia pilih..nampak tak apa yang aku persoal kan kat atas tu..manusia ni..kalau berharta berduit..burok rupa pon takpe..


Korang rasa aku kawan tak ngan dia..?


Definitely NO..aku bukan kemaruk hadap sangat nak kawan dia..aku bukan budak pompuan nerd dalam cita2 orang putih yang sanggup dibuli semata2 nak jadi kawan kepada manusia2 sengal yang perasan diri dia cantik.sorry la..kalau dia ingat sebab aku bukan budak miskin merempat seperti yang dia sangkakan n dia nak kawan ngan aku..boleh blah..aku tak hadap friendship cam tu..ada sekali aku jumpak dia kat town aku ni last year..tapi aku tak tegur pon..malas..dia lagi la..haram nak tegur..belagak lagi ada la..lantak dia la..asalkan dia bahagia..nama kata aku nak berkawan rapat ngan dia..NO WAY..sebab dia penah hina aku dulu..setakat berbasa basi tu bleh la..


So persoalan "rupa paras (termasuk la sekali rupa fizikal) ngan duit hengget (termasuk la kete mewah, bungalow, real estate n apa2 yang sewaktu dengannya) mana lebih besar kuasanya..?" dah terjawap la..aku ngaku aku memang tak lawa (tapi muka takdak jerawat na)..gemok..selekeh..tak vogue..tak pakai barang berjenama..n tak suka bermewah2..itu adalah aku..tapi kan..aku ada mintak duit dia ke..tak kan..aku pinjam otak dia ke buat belajar..tak kan..aku ambik boyfie dia ke..tak kan..so apala yang dia sakit sangat ngan keadaan diri aku ni..heran sungguh manusia..aku tengok dia sekarang tak vogue mana pon..pakai Naza Suria je pon..lain la kalau dia pakai Honda City ke..Vios ke kan..jangan suka menghina orang..kita tak tau orang yang kita hina tu sapa..ntah2 dia tu jutawan..anak jutawan ke..anak raja ke..kerabat ke..kan..buat malu muka jer..to that idiot..berubah la yer..manusia ni sama jer..tak kira lawa ke tak ke..gemok ke kuros ke..yer..mati dok dalam liang yang sama pattern gak..kapan kain kapas gak..so tak yah la nak berlagak..


6 comments:

CaBaiKeRinG said...

sebab tu la bila kita buat apa pun kena ingat kerana tuhan...

cabaikering

hoodedlicious said...

CaBaiKeRinG,
betoi..saya sokong 100%..

Anonymous said...

hmm... macam kompius skit la n3 nie... atau cek tak paham ...:) sori na dik... kak nie slow motion skit...

hoodedlicious said...

nurul,
apo yang tak pahamnye..cuba habaq bagi cek nak explain..huhu..entry ni memang cam kona2 skit..so dia macam berbelit2 skit..huhu..

nalia said...

hida, aku mcm tau ja sapa....
Muahahahaha GELAK JAHAT

hoodedlicious said...

Alia,
Huiii...alamak..tau la pulok..anyway..sapo ya ni..cam no tau namaku..cam mana tau ni..huhu..

Rindunya nak travel...

Salam Sejahtera, Happy Wednesday! Sesungguhnya, saya sangat sangat rindu nak travel lagi. Covid 19, PKP, sangat sangat mengubah kehidupan sa...