T'ganu Kite..

Kepada yang perasan..aku dah tukau layout..bukannya apa..busan bila asyik2 hitam..asyik2 hitam..sekali sekala nak la ceria2 skit kan..bila tulau layout color yang meriah2 ni secra tak langsung kita pon ikut meriah dan berbunga2 sama..


Sambungan kisah trip ke Terengganu yang lepas..aku berpeluang melihat pembakaran gas karbon dioksida besar-besaran (aku letak sendiri word besar2an tu sebab api dia besar gila)..













kata kakak aku yang jugak staff Petronas Gas Berhad, bukan selalu dorang bakar gas ni besar-besaran..Ini disebabkan ada kilang2 yang shut down makanya dorang penyaluran gas ke kilang dorang pon dihentikan..tak sure shut down sebab ekonomi downturn ke atau sebab ada kerosakan..oleh kerana PGB tak bleh plak nak shut down production/penapisan *& what so ever yang sewaktu dengannya*, maka nak tak nak dorang terpaksa bakar gas tu..kalau disalurkan terus (bukan melalui pembakaran), alamatnya pollution la jadinya..kalau di simpan plak alamat meletup la kawasan plant tu..susah2..






Gambar di atas ni bukan pembakaran hutan ya..ni la rupa api tu..oleh karana api yang menjulang2 ni, kawasan sekitar jadi terang benderang..dari jauh dah nampak cerah jer langit tu..sekali pandang pedih mata..macam kita tengok matahari..silau dan pedih jer kan..cam tu la bila tengok api ni..kata kakak aku, Petronas dah rugi berjuta-juta ringgit oleh kerana gas yang tidak dapat di salurkan ni..BERJUTA_JUTA..banyak tu..

4 comments:

azianierdawati said...

nurul.. u kn tag @ http://snowwhite664.blogspot.com/2009/03/kena-tag-lagi-from-along.html

hoodedlicious said...

wahh..lama tak buat bendalah tag ni..

liar! said...

nak tnye, camner nak ltak audio player tuh eh? tlg ajarkan..

Sitie BUm BUm said...

dh buat dh..hehe

Rindunya nak travel...

Salam Sejahtera, Happy Wednesday! Sesungguhnya, saya sangat sangat rindu nak travel lagi. Covid 19, PKP, sangat sangat mengubah kehidupan sa...