Life..

Ola Peep-pals!!

Lama jugak aku tak update..bukannya apa..aku cam takde idea nak update blog ni..banyak benda yang nak di ceritakan..idea nak olah tu yang takde..dan lagi melihat kepada usia yang semakin meningkat ni aku rasa aku kena kurangkan atau buang terus perangai merapu merepek aku ni..bukannya nak jadi tua sebelum usia..tapi cuma nak train diri supaya berfikir dan bertindak secara matang..sometimes it's nice to be like a small kid..kalau selalu2 orang pon meluat kan..nampak cam mengada2 plak..just be ourselves la yer..jangan jadi orang lain..


Hidup ni memang sangat2 complicated..kalau kita selalu think and take it that way..kadang2 kita terfikir, kenapa hidup aku tak seindah orang lain..kenapa keluarga aku tak sebahagia orang lain..well..hidup kita jadi tak bahagia sebab kita selalu kata pada diri kita yang kita tak memiliki sebuah kehidupan yang bahagia..kita rasa keluarga kita tak bahagia sebab kita selalu compare dengan keluarga orang lain..kita rasa pasangan kita tak hebat cam pasangan orang lain sebab kita selalu mengharapkan lebih dari apa yang dia mampu bagi..atau lebih sesuai dikatakan kita tak terima pasangan kita seadanya..to be more religious tak bersyukur dengan apa yang Allah SWT berikan..

Kehidupan akan jadi sangat2 menyusahkan kalau kita selalu mahukan lebih dari yang kita mampu..kehidupan akan jadi sangat2 susah kalau kita cuba melalukan sesuatu yang bertentangan dengan hukum yang ditetapkan dalam kehidupan itu sendiri..kehidupan akan jadi sangat2 menyusahkan kalau kita asyik NEGATIF pada semua perkara..kehidupan akan jadi sangat2 menyusahkan kalau kita tak pernah nak bertolak ansur dengan orang lain, ego dan pentingkan diri sendiri..kehidupan akan jadi sangat2 menyusahkan kalau kita lupa siapa diri kita di sisi Allah SWT..dalam erti kata lain terlupa pada Dia yang telah mencipta kita..

Setiap kali kita merasakan yang jiwa kita tak tenang, tak tenteram dan gundah gulana..kembali la kepada yang Maha Esa..mohon ketenangan dariNya..mohon petunjuk ke jalan yang benar dan lurus..Insya-allah segalanya akan kembali tenang dan lancar..

Sebagai manusia, kita tak sunyi dari berbuat kesilapan..aku pon sama gak..banyak silap yang aku buat sepanjang hidup aku..kalau la aku boleh kembali ke belakang..memang nak jer aku betolkan balik semua silap yang aku buat..tapi apakan daya..sekarang..yang mampu aku buat hanyalah maju kedepan..sesekali menoleh kebelakang untuk mengingati kembali apa yang pernah jadi sebagai panduan dan pengajaran dalam aku menempuh masa hadapan..

Kadang2 aku cam takot bila pk tentang masa depan..macam mana keadaan dalam 15 tahun akan datang..apa yang aku akan buat..di mana aku time tu..hidup lagi ke..semua tu cam scary je bila pk..tapi tu la namanya kehidupan..hidup kalau takde masalah takde konflik bukan hidup namanya kan..apa yang memberatkan pemikiran adalah keseriusan konflik dan masalah tu..cam mana nak elak dari masalah dan konflik yang extremely serious..aku rasa..kalau kita keep our life simple and low..tak jadi kot masalah n koflik yang super serius..dan lagi..kalau kita selalu think positive dan bertindak secara rasional serta tak mudah panik..konflik dan masalah yang super serius yang kita alami takkan menyusahkan kita..dan aku rasa jugak..kalau kita selalu sembahyang dan berdoa pada Allah SWT..konflik dan masalah yang super serius tu akan berjaya kita hadapi dan selesaikan dengan baik..aku rasa ahli ulama dan guru agama pon setuju dengan pendapat aku yang terakhir ni..kalau kita tak pernah lupa atau membelakangkan Allah SWT, nescaya Allah SWT akan tolong kita dan ringankan masalah kita..


Ok la..aku rasa cukup la kot..dah macam ustazah tak bertauliah dah ni..apa2 pon fikir2kan la ya..renung2kan la apa yang kita dah buat selama ni..

2 comments:

Signorina Syima said...

serious nampak nya entry kali ni...
mana gambar rambut baru??

Sitie BUm BUm said...

kite kena bersyukur ngan ape kite ade je. =)

Rindunya nak travel...

Salam Sejahtera, Happy Wednesday! Sesungguhnya, saya sangat sangat rindu nak travel lagi. Covid 19, PKP, sangat sangat mengubah kehidupan sa...