Do you really need a wedding planner for you wedding?

Courtesy of Google


Mungkin i bukanlah orang yang layak bercakap tentang perkahwinan (persiapan perkahwinan to be specific) sebab i takde kelulusan academic dalam bidang berkaitan atau yang seangkatan dengannya..all these adalah berdasarkan pendapatan i jer..so kalau uol tak suka atau tak setuju is up to u la kan..sebab setiap orang mempunyai pendapat masing2..dan pendapat kita berbeza2, tak sama antara satu sama lain..pendapat pakar plak lain..dan tak semestinya pendapat dorang to kita suka dan leh terima..tapi mostly kita suka dan leh terima la sebab dorang consult berdasarkan personaliti kita..





Persiapan perkahwinan nampak jer cam senang..tapi hakikatnya susah dan sangat rumit..sebab tu seeloknya bakal pengantin tu hired seorang wedding planner untuk uruskannya..ok ok..i know WP professional tu memang la mahal kan..yer la dorang tu dah bertahun2 pengamalan dalam bidang ni..so kalau dorang charge harga yang mahal tu standard la..kita tak bleh la kata dorang charge mahal ke ape ke kan..

Pada yang budget terhad bleh jer soh kakak ke, adik ke, cousin ke, makcik ke, mak ayah ke, abang ke mana2 relatives jadi WP..selain dari jimat, kita senang nak contact dan jumpak dorang ni..tapi kalau relatives yang bekerja tu kena sabar la ek sebab dorang pon ada commitment jugak..nak jadi WP untuk majlis sendiri? hmm..bleh tu bleh la..tapi end up sekerat jalan jugak..sebab takkan uol nak bersanding dalam masa yang sama nak manage majlis uol kan..yes..WP tu bukan setakat urus hal sebelum majlis..tapi semasa majlis berlansung jugak..dia kena pastikan semuanya berjalan lancar..makanan, jemputan, doorgift and so on..semuanya la..

So sangat penting untuk ada WP so that tak serabut majlis tu nanti..ramai orang tak nampak kepentingan WP..kenduri kat rumah or kat kampung pon ada WP dia actually..cuma secara officialnya kita tak la panggil dia WP..dalam sesebuah majlis perkahwinan tu..sape yang jadi kepala yang uruskan semua dari pemilihan menu makanan, penanggah, marhaban, jemputan, pelamin sampai lah ke bunga telur..? yesza..orang tu boleh dikatakan WP..selalunya mak dan ayah kita la kan..semua tu dorang yang uruskan..ada jugak yang adik-beradik yang uruskan..bergantung pada tuan rumah la dia appoint sape yang uruskan..

Pada family orang besar2 yang budget banyak, normally dorang ni busy dan takde masa nak uruskan semua ni..tau la nak uruskan majlis perkahwinan ni bukan bleh sehari dua..makan bulan jugak..so dorang selalunya akan hired jer WP yang ada brand (means ada nama la)..takpe la budget bukan masalah kan pada dorang..dan plak jemputan dari VIP sampai ke VVVIP..takkan nak buat ala2 jer dak..kena la ambik WP yang famous dan hasil kerjanya malatop..WP yang takde brand pon ok jugak bukan tak ok..cuma sebab takde brand means tak terkenal..so keyakinan tu agak kurang..some tu hasil kerja setanding yang ade brand..tapi dek kerana dia takde brand makanya orang kurang yakin dengan dia..

Macam mana nak ada brand..satu hasil kerja dia la..dua pengalaman dia dalam bidang ni..tiga berapa banyak wedding orang besar2 dan celeb yang dia dah buat..lagi banyak wedding orang besar2 dan celeb dia buat maka lebih famous la dia..cam tu la caranya..so WP yang baru bertapak kalau nak famous dengan cepat buat la wedding orang besar2 dan celeb..memang cepat naik..





Beza yang ketara antara WP yang profesional ngan yang tak profesional adalah labor fees dia..kalau yang profesional dan ada brand ni mahal la..kalau yang profesional tapi takde brand murah skit..means kat sini kalau nak yang profesional kene la kuar duit..kalau tak profesional ni free jer la..profesional kat sini means dia adalah WP by profession..jangan ingat i offend your fam yang jadi WP u plak..yang tu kita sebut as tak profesional sebab WP bukan profession dia..

Lagi plak..WP ni berfungsi sebagai finance manager jugak..sebab setiap perbelanjaan akan di kira..tugas WP ni kena pastikan yang expenses tak bleh melebihi budget..pernah tak dengar orang tua2 selalu kata kalau nak buat majlis perkahwinan tu budget jangan cukup2..kena lebih skit..kalau budget 20K kena simpan dalam 25K - 30K..bukan apa..selalunya akan tersasar dari budget..sebab apa? sebab takde perancangan..berbelanja tak ikut plan sebab tu jadi macam tu..tugas terpenting seorang WP adalah memastikan expenses tu tak melebihi budget..dan semua yang dibuat mengikut apa yang telah diplan..

Seorang WP tak semestinya memiliki butik pengantin..tapi nowadays WP memang ada butik pengantin..senang la kan..semua dia ada..so all bride-to-be out there..fikir2kan la u perlu ke tak WP ni untuk wedding u..kalau tanya i..memang perlu la..sebab u kene fikir kenduri ni banyak kerja nak kena buat..nak tempah dewan (bagi yang buat di dewan/hotel), nak tempah catering, nak tempah pelamin..all these memerlukan masa dan tenaga..sape yang penah uruskan majlis perkahwanan (i mean yang tak professional) tau la..letih dan stress...serius..trust me..



Courtesy of Andy Lim




1 comment:

@xiM said...

susah jugak nak kawen ni..ish ish ish

Rindunya nak travel...

Salam Sejahtera, Happy Wednesday! Sesungguhnya, saya sangat sangat rindu nak travel lagi. Covid 19, PKP, sangat sangat mengubah kehidupan sa...