Krisis Mesir Meruncing !!!

Ceh..tajuk dah macam sari berita utama dah..tapi kan serius..day by day dengar berita mengenai krisis Politik di Mesir..haih..tak penah dengar macam ni punya teruk orang merusuh..actually memang kat Thai dan Iraq pon ada dulu..tapi tak plak la dengar sampai kerajaan kene hantar transport bagai nak bawak rakyat Malaysia balik..keadaan tu macam dah caca marba dah kat sana..macam panik giler..dengan makan semua takde..duit pon tak leh nak ambik..internet access n telephone kene block la apa la..haih..i tak dapat bayangkan kalau i kat sana macam mana,.takut..seram..sedih..sebak..macam2 la..paling kesian kes pelajar perempuan kita yang kena rogol kat sana..laporan bleh klik sini..haih..



Courtesy of Google


Dorang bertempur sesama sendiri, aku sepak ko, ko sepak aku, aku tumbuk ko, ko tumbuk aku..haih..apa la nak jadi..memang kat Thai lagi teruk tapi tak la sampai satu negara merusuhkan..ni sampai semua tempat orang merusuh sakan dah macam WWR dah..tak tau nak kesian ke nak meluat..Apsal nak bertempur sesama sendiri..ko nak pro kerajaan ke anti kerajaan ke diam2 dah la..tak payah la nak express sampai jadi macam ni..tak fikir ke anak isteri mak ayah adik kakak kat rumah tu..haih..



Align CentreCourtesy of Google


Daripada sebok nak merusuh tunjuk perasaan baik dok rumah dan fikir macam mana nak teruskan hidup esok hari..tengok apa yang dah jadi bila dorang mula nak tunjuk2 perasaan..penjara pecah..banduan terlepas..haih..see see..what had happened? dah la masalah politik menyerabutkan negara, ditambah pulak dengan masalah jenayah menjadi2..lagi masalah pelabur pelancong semua lari balik negeri..habes la ekonomi Mesir yang dibangga2kan tu..tu la..buat lagi hubungan dagangan dengan Israel..kan dah terima padah..haih..marah betul plak rasanya ni..



Courtesy of Google


Apa yang kita bleh wat sekarang ni, berdoa pada Allah semoga semua rakyat kita di sana selamat balik dan dijauhi dari bencana serta bahaya oleh Allah SWT..sedih betul baca newspaper hari ni..sebab dengan apa yang jadi di sana..bukan sebak kat rakyat dorang..sebak kat rakyat kita yang tak tau apa la jadi ngan dorang sementara nak tunggu dipindahkan..dah macam pelarian dah dorang kat sana..haih...banyak2kan berdoa dan berzikir ya..


Oh ya..kalau nak tau berita terkini tentang apa yang jadi di sana bleh ke 2 blog ni..i dapat dalam newspaper tadi..

http://krisismesirnasibrakyatkita.blogspot.com/ <----student di sana sendiri yang update..i suka yang ni..
http://kuln-krisis-mesir.blogspot.com/ <-----di update sejam sekali tapi banyaknya diambik dari newspaper..



2 comments:

Seketeriat Kelab UMNO Luar Negara said...

salam

pihak kami hanya mengambil dari sumber yg tepat sahaja. kami tidak mahu merisaukan sebilangan ibu bapa / keluarga yg berada di Malaysia.

e.g ada blog laporkan pelajar kita kena rogol. bila kami tanya menteri.. menteri jawab mana ada. depa sendiri contact direct untuk tanya perkembangan terkini dari sana.

tujuan kami bukan untuk laga-laga keadaan. cuma nak pastikan sumber itu betul dan tepat untuk dibaca oleh rakyat Malaysia.

terima kasih kerana tolong sebarkan link kami.

kami mohon laporkan maklumat yg salah supaya tidak memudaratkan keadaan.

Dart Hyda Osman said...

Thanks for the comment ya..betul tu..nak bagi maklumat mesti la kena tepat..sebab dah tentu2 maklumat tu akan disebarkan oleh orang lain jugak..pasal student kena rogol tu wallahualam la kan..tak kisah la..kat malaysia pon banyak student, wanita yang kena rogol jugak..kat mana pon kita berada walau kat tempat sendiri kita terdedah dengan macam2 bahaya..so kita la kena pandai jaga diri dan hati2..banyakkan berdoa meminta perlindungan dari Allah SWT..

Tak kisah la maklumat tu dapat dari mana pon..apa yang penting situasi sebenar..hal kechik2 tu just sebagai penyedap berita ja..ibu bapa pon jangan la cepat melatah..bertenang dan berdoa..ingat moto kita rakyat didahulukan..definitely kerajaan akan buat sesuatu..see..they really did it arent they?

Rindunya nak travel...

Salam Sejahtera, Happy Wednesday! Sesungguhnya, saya sangat sangat rindu nak travel lagi. Covid 19, PKP, sangat sangat mengubah kehidupan sa...